Aureal
A3D 1.0
Pierwotna
wersja to A3D 1.0. Głównym jej zadaniem jest pozycjonowanie dźwięku w
przestrzeni 3D. Wykorzystuje ona zjawiska:
niewielkie różnice w czasie dotarcia dźwięku do każdego z uszu. Są one symulowane przez podobne opóźnienia generowane przez API.
wraz ze zmianą kierunku dźwięku, zmienia się charakterystyka częstotliwościowa ucha; związane jest to z kształtem małżowiny usznej, w której dźwięk ulega licznym odbiciom, załamaniom i pochłanianiu. API symuluje to za pomocą filtrów HRTF (Head Related Transmission Function). Charakterystyki filtrów zostały zmierzone doświadczalnie i uśrednione dla typowego ucha.
z
poruszającymi się obiektami związane jest zjawisko Dopplera –
symulowane przez zmianę częstotliwości odtwarzanego dźwięku.
Standard
A3D 1.0 jest akcelerowany przez chip AU8820 (tzw.
Vortex 1) (np. Diamond Monster Sound MX 80). Ponadto Vortex 1 oferował:
sprzętową
akcelerację 8 kanałów A3D
sprzętową
akcelerację DirectSound i DirectSound 3D
64-kanałową polifonię (32 kanały sprzętowe i 32 programowe) i in.